Tuesday, June 05, 2007

Dårlig laksestart i sørlandselvene

Det har til nå vært en meget laber laksestart i så og si alle sørlandslevene. Det er bare topdalselva og otra som kan vise til ok fangster...

Det er helt feil av mandalselva.no å gå ut og skrive at starten har vært bra for det har den ikke. Sjekk heller ut : www.sone3.blogspot.com . Dette er adressen til marnar laksessenter som drives av bjørn ivar birkeland. her finner dere nøyaktig informasjon om sone 3.
Sånn ellers svirrer ryktene om lite laks i sjøen i de vestlige traktene i vestagder. derimot sies det at det er mere laks rundt lindesnes.
Så vil jeg til slutt minne om at alle oppfører seg ordentlig mot andre fiskere i elven. Med dette mener jeg normal folkeskikk og BEVEGELIG FISKE!!! En grei tommelfinger-regel er ofte: Ett kast ett skrii, eller 2 kast 2 skritt. Vil spesielt utheve at makkfiskerne bes respektere dette. Har selv allerede blitt satt på noen kraftige prøver der makkfiskerne tror de eier elva. Dette er respektløst..
Håper alle sammen får en trivelig fiskesommer og at laksen kommer til ditt agn! Om du ser en mørkeblå passat stasjonsvogn i en sørlandselv nær deg,er det bare å slå av en prat...

3 comments:

Anonymous said...

Håber det bliver bedre i uge 29 tak for din beskrivelse og laksefluer på din blog. kan ske at starten har været skit men der er da taget større laks end vanligt??

Anonymous said...

Utrolig bra blogg. Jeg har akkurat debutert med tohånds stang etter laks. dvs. jeg har aldri fisket laks før. kun enhånds etter småørret o.l. Men skal si det tar på tolmodigheten dette her.

Har hatt tre døgn i mandalselva å det var en lite inspirerende opplevelse.
Hvor mye har det å si hvor du plasserer flua, i forhold til strøm osv.. jeg leser at du alltid fisker med flytesnøre, og at du alltid fisker "på"elva å ikke 45 grader nedstrøms.
Jeg snakka med flere langs elvebredden som mente at synkesnøre var helt nødvendig på så stor vannføring.

Erikr said...

Takk til dere begge for hyggelige tilbake meldinger!

Laksefluer har det blitt lagt ut lite av i det siste. skal prøve å bedre dette etterhvert. men i år er det ikke fluene det står på. fisken uteblir. blir riktignok tatt endel fin fisk, men den er vanskelig og de store mengdene uteblir.

Når det gjelder valg av snøre så vektlegger jeg det liten betydning. jeg er ikke en ren fluefisker. så når forholdene tilsier synk sp fisker jeg med andre ting enn flue. har fisket nok med tungesynkesnører før og kaster heller med slukstang da det gir like bra om ikke bedre uttelling..

poenget er at fisken skal kunne se flua du fisker. er elva stor og uklar er selvsagt synk å foretrekke om du fisker flue .(sjekk ut artikkelen om fiske på flomstor elv).

jeg har tilnå ikke kjent en eneste laks. på samme tid i fjor hadde jeg ca 15 laks på land. var i tillegg bortpå mye fisk, men i år er det andre boller. negative boller!

Så til dere andre som fortviler: Dere er ikke alene. bedre å finne på andre ting enn fiske!