Monday, February 09, 2009

Revejakt i Øygarden







Fra venstre: Finn, Truls Eeg, Undertegnede, Henrik Rømteland og Sondre. Jan Terje har tatt bildet. ( To øverste foto: Truls Eeg)

















Truls Eg felte reven for Hi-hunden. Her ved hi-inngangen..
Jeg var så heldig å få med meg en gjeng dyktige og ivrige jegere fra Mandal. Dette var en helt ny jaktform for Sondre og jeg. Bevæpnet med Schiller-støver og Tysk jaktterrier dro vi ut på ferske spor, som Sondre og jeg hadde observert i 5 tiden på morgenen.
Reven lurte oss i første omgang og hadde gått i hi. Dessuten slet Schilleren med nesemidd. Den klarte imidlertid å spore reven til et sted der den sannsynligvis hadde gått i hi. Tysk jaktterrier ble hentet og sendt inn i hiet, vi posterer rundt hiet i håp om å omringe den.
Etter ca 1 minutt ble det leven under bakken. Vi trakk oss tilbake og ventet. Etter 15 min stikker reven hodet opp av snøen. Jeg gir den et skudd, men reven forsvinner inn i hiet igjen. Etter 15 minutter er reven ute igjen og går mot Truls, som feller den med rifleløpet på sin Tikka kombi. Men det viser seg i ettertid at dette er en annen rev som også var i hiet og den jeg skjøt forble inne i hiet. Det var mengder blod og vi antar at den ligger død der inne. Hi-hunden var vrien å få ut igjen, ettersom den loset lenge i hiet. De fikk den ut til slutt. En flott dag med et enda flottere resultat. Eneste ripe i lakken, var de store snømengdene. Et blodslit for å si det mildt!
En stor takk til Truls, Henrik, Jan Terje og Finn. Vi kommer til å invitere disse karene opp igjen på jakt..

No comments: