Saturday, June 20, 2009

Endelig satt den!



Jeg har i år startet laksefisket seint. Min første tur var på torsdag faktisk! Har mistet 2 laks og vært borti flere. Surt å ikke få dem på land, men idag var det min tur!!
Hadde fisket hele kvelden uten et eneste napp. Da gikk jeg over til enhåndsen klasse 7 og en sort flue. Det skulle nattfiskes etter sjøørret...
Prøvde meg et par steder uten hell. Kanskje det var for lyst? Er jo straks midtsommer og det er lyst nattestid. Ventet ytterligere til klokken var ca. 11.30. Etter noen resultatløse kast, har jeg med et et lite drag i snøret og jeg skimter en virvel i vannet. Sjøørret eller brunørret? Jeg tar et nytt kast, intet skjer. Neste kast går i vei og da snøre rykkvis fiskes over strømkanten, kjenner jeg motstand og gir tilslag. Det svarer kontant i andre enden og jeg skjønner at en flott sjøørret har tatt flua.
Denne virker til å være fin! Etter et par lynraske utras, skjønner jeg at det kanskje ikke er sjøørret jeg har på og da fisken hopper ser jeg at det er en laks jeg har på.
Etter ca 15 minutter kan jeg taile en flott og stålblank junilaks. Etter en serie fadeser med tapt fisk, er det rett og slett fantastisk å kunne triumfere med fangst. Om noen lurer så ble den tatt på et nytt og spennende mønster jeg har kommet opp med. Kan si såpass at den inneholder struts og hegre....

No comments: