Monday, July 12, 2010

Lag din egen våpenkamo!


Kamuflasje på selve børsa har blitt svært så populært de siste årene. Mange steder får man kjøpt ferdige strømper man kan tre på børsa og man kan også få selve børsa lakkert i kamomønster fra fabrikk.

Det går imidlertid fint an å lage kamo til børsa selv. Jeg har selv brukt kamo det siste året og vært godt fornøyd med det. Ved hjelp av kamotape, et ødelagt nett fra en fiskehov, ullgarn og brukte kamuflasje bukser lager man lett en god kamo selv. Det er billig, lett og ikke en permanent løsning om man er redd for å blir misfornøyd med resultatet.

Lyddemperen kler jeg med 3d camo-tape. Klipper av runde for runde, ettersom det er vrient å få det helt tett med en helrullet tape. Dette demper også for mirage endel..

Resten av børsa kler jeg med ullgarn og oppklipte bukser. Klipp strimler med varierende lengde. Jeg knyter så disse rett på løpet og stokken. Vær obs på at dette kan forandre treffpunktet på børsa, hvis du knyter for hardt. Testskyt for sikkerhetsskyld. Det gjør ingenting om du klipper litt skeivt. Se til at frynsene peker nedover og sjekk at ingenting peker opp og i veien for kikkerten.

Rent praktisk er det nok lurt å unngå det tetteste buskaset, da ullgarnet lett henger seg opp i ting. Dette er ikke et våpen jeg drar med langt til fjells, men heller bruker langs jorder, åkrer og andre åpne steder forholdsvis nærme skogsveien.

Så det er bare å finne frem saksa og gjøre seg klar til jaktstart. Slik kamo er perfekt for ravn, kråke og revejakt der kamuflasje er et must!

No comments: