Wednesday, July 11, 2012

Ny pers på laks!


Selv om jeg har lagt ut bilder av laks tidligere nå i sommer, så har sesongen gått tregt for min del. Mest fordi at det er lite fisk på sonen min - for det har ikke stått på antall fisketurer.

Etter et par timer lengre nede i elva uten å sett eller kjent noe, er jeg nær ved å bare dra hjem, men vi stopper innom et siste sted. Etter noen få kast ser jeg en laks som head and tail vaker et stykker lengre ned. Min taktikk nå er å fiske på denne, selv om vakende laks langt fra er lette å ta -  tver imot! Venter noen minutter før jeg gjør første kast med flua, men ingenting skjer når snøret sveiper over elva. Jeg innser at det var flere meter lengre ut og lengre ned den viste seg. Drar ut 4-5 meter til med snøre og gjør et nytt kast. I det snøret starter sveipen, ser jeg en stor bølge som kommer fra dypet og jeg vet at nå kommer laksen til å ta - det gjelder å holde hodet kaldt. Det hele tar sikkert 2-3 sekunder, men i hodet der og da tar dette en evighet.

Skjønner med en gang at det er en stor laks som har tatt. Den ruser ut 40 meter over mot andre siden et par ganger, så kommer den inn. Nå har Øyvind også kommet bort og følger det hele med spenning. Laksen gjør nå noen helt syke utras og jeg har ikke sjanse til å holde den. Den gir alt -  de samme gjør jeg og det ene utraset blir så langt at jeg kan skimte bunnen av snella. Jeg kjører hardt mot hardt for  å gjøre et siste førsøk i å stoppe laksen. Helt i siste liten stopper den og jeg får inn endel meter snøre. Nå klarer ikke laksen lengre disse lange utrasene og de blir stadig kortere. Øyvind går i posisjon og venter, men pga klokka er 11 om kvelden, så er det ikke lett å se noe i vannet. Men omsider klarer han å få den i land.

Fisken er en hannlaks på 100 cm, som veier 10,2 kg. En helt vanvittig opplevelse!

1 comment:

Erikr said...

Ja det kan du være sikker på! Tipper bikkja di blir fornøyd da!