Wednesday, October 23, 2013

Nåla i høystakken?



Oppigjennom årene har jeg fra tid til annen funnet et og annet elggevir. Alle våre hjortedyr mister gevirene hvert år, for så å få nye. Rådyrene feller gevirene vanligvis i perioden november- desember. Elgen feller ofte fra desember og utover vinteren. Hjorten har ofte gevirene mye lengre. Bla. Såg jeg en spissbukk i mai måned, som ennå hadde gevirene fra fjoråret fortsatt på. Det er dyrene med størst gevir som vanligvis feller først.

Gevir er vanskelige å finne. Man må liksom lete etter og holde et åpent øye for å finne de. De største gevirene er lettest å finne. Gevirene blir ofte spist opp av mus og det er mye av grunnen til at man ikke finner flere. Det er uten tvil lettest å finne store gevir av logiske årsaker.

Det å finne et rådyrgevir er vel det nærmeste man kommer det å finne ei nål i en høystakk. Jeg var på fisketur på heia og satte meg ned. Rett ved siden av meg lå en fin gevirstang, med 3 tagger. 

No comments: