Monday, February 13, 2006

Nattfiske etter sjøørret! spennende fluefiske....

Det er fortsatt så lyst at jeg kan knytte på flua uten å bruke lykta. Den forholdsvis lyse juninatta brer seg over dalen. De andre har reist hjem. For tidlig for nattfiske etter sjøørreten. Den kommer ikke før i juli sier de til meg idet de drar hjem for å få seg søvn. Jeg har en liten mistanke om at den lille vann økningen kan ha bidratt til at sjøørreten har kavet seg opp fossen en kilometer lengre ned, som renes for et vanskelig hinder for fisken.

En sort flue størrelse 8 knyttes på samt fortomssynk smøres på for å unngå striping av fortommen i vannet. himmelen er klar og snart ser jeg de førte stjernene. Egentlig begynner jeg å tro at de har rett, kammeratene idet jeg tar mine første forsiktige skritt i hølen. Var det et vak jeg hørte lengre opp i hølen, eller var det beveren som plasket med halen for å varsle fare? Ikke bare bare å stå helt alene i mørket heller. Rett som det er ser jeg figurer og vesener. Eller var det bare en busk? bøsen finnes jo ikke sies det, for noe tøv...;)

Etter noen få forsiktige kast napper det til i snøret. En fisk på rundt 35 cm havner i håven. Er det brunørret eller sjøørret? Den ser mistenkelig blank ut. Vanligvis ankommer ikke slik fisk før uti juli i denne elva.
Jeg slipper den tilbake og fortsetter og jobber meg ned til brekket. Tanken slår meg at dette er bortkastet tid. Jeg tenker heller at jeg burde vært i seng for lengst. Da strammer snøret seg! Min første tanke er at det er en av steinene på brekket som flua henger fast i. det står iallefall bomfast! Ikke før jeg har tenkt det før kjenner jeg de tunge og seige rykkene og ser et hvitt plask fra brekket. Yess! Sjøørreten har altså kommet seg opp. Etter en kamp på ca 10 minutter får jeg håvet fisken som viser 1,8 kg på vekta. Nå kan kompisene angre på at de dro!

Hjertet slår som et atomkraftverk i det jeg fjerner flua fra fiskekjeften. Finnes det flere fisk i hølen?
Jeg vader meg forsiktig tilbake for å ikke skremme flere fisk. Den lille elva har en ok vannføring til nattfiske. Ikke lenge etterpå viser en fisk seg i et kraftig plask. Jeg venter 10 sekunder og kaster deretter i vaket. Fast fisk igjen! En heftig kamp og en vakker fisk på 1,9 finner veien til håven. Jeg tror ikke mine egne øyne! Slik fortsatte det i ca en time. 5 fisk på mellom 1,4- 1,9 er gjerne mer enn hva man kan vente seg. kan legge til at jeg var ute dagen etter og fikk 3 stykker til i samme vektklasse.

Dette er en av mine første og mest minnerike turer fra nattfiske etter sjøørret. Hemmeligheten er å treffe det rette lyset. I juni er det så lyst at fisken er mer sky enn ellers. Derfor hadde jeg et kanonfiske i den ene timen da det var som ”mørkest”. Mange kvier seg for å prøve tidligfiske etter sjøørret ettersom den gjerne er en fisk som ankommer seint. Min erfaring er at den kommer ca st. hans i ”min” elv. Stadig økende mengde laks har gjort sitt til at sjøørreten blir stadig færre. Til gjengjeld føler jeg at snittvekten øker.
På dagtid finner du sjøørreten på steder der den føler seg trygg. På bunnen av en høl, under greiner eller i et stryk eller foss. På kvelden trekker den seg ofte ned mot brekket eller stiller seg foran eller bak en stein. Den liker helst strøm av den svakere typen. Ikke vad! I alle fall der du har annet valg. Er jeg alene i elva vader jeg rett før jeg drar hjem slik at jeg ikke skremmer fisken før jeg har fisket på den.

Det er overhodet ikke vanskelig å fiske sjøørret på natten, men det krever at man kan kaste uten å se snøret. Gjør deg kjent på fiskestedet på dagtid slik at du slipper ubehagelige overraskelser i form av steiner etc. som kan få deg til å falle.
Når det gjelder hvordan selve fisket foregår er det svært enkelt. Jeg har alltid likt å kaste rett på elva og mende oppstrøms. Men jeg har samtidig tatt svært mye fisk ved å kaste tradisjonelt skrått nedstrøms.
Fortommen bør være lang, minst 1,5 ganger stanglengde helst 2. fortommen må ikke stripe! selve stanga kan gjerne være den du bruker i sjøen eller til og med ørretstanga di! klasse 5 - 7 holder lenge. fisket foregår i 99% av tilfellene med flytesnøre. jeg foretrekker klump.
Tidligere har jeg ilagt fluevalget stor betydning, men ettersom jeg etter hvert har fått mye erfaring innenfor feltet har jeg skjønt at det spiller mindre rolle enn jeg hadde trodd. En standard flue er zulu zonker bundet på str 8 eller 9. Vær heller ikke redd for å bruke store fluer. Jeg bruker ofte fluer på opptil 15 cm og fisken tar den mer enn gjerne, selv på liten vannføring. Det er gjerne den større fisken som lar seg lure av dette. Fargen på flua bør bør være svart. I alle fall bør vingen være det selv om det også tas fisk på gule og grønne fluer som ikke har samme silhuett effekt. Husk at sjøørreten har kvasse tenner så det lønner seg å ikke slurve når man binder. Bruk tid og bruk superlim på hodet. Lakk er ubrukelig for å si det mildt!

Så ønsker jeg dere lykke til i denne spennende jakten. Har du ikke prøvd det før bør du være advart! Det kan være svært så vanedannede!

No comments: