Thursday, October 08, 2009

Preparering av elgskalle Del 2

Elgskallen er nå ferdig kokt. Underveis har jeg tatt opp skallen og plukket vekk, samt skåret av diverse kjøtt, hinner og sener. Når jeg tar opp skallen for siste gang spyler jeg av den med en høytrykkspyler eller vanlig hageslange. Deretter tar jeg en sløv kniv og skraper vekk resterende hinner og slikt. Bruk en forsiktig hånd, slik at du ikke lager tydelige skraper i gevirskallen. Så tar jeg en ny runde med spyleren.

Så lar jeg skallen ligge i vann over natta. Når den har ligget lenge nok, tar jeg den opp og vasker den i såpevann slik at den blir helt ren. Bruker en stiv oppvaskebørste til dette formålet. Deretter skyller jeg den godt.
Jeg lar den ligge en time i en balje, for så å begynne blekeprosessen. Jeg benytter meg av 30% Hydrogenperoksid. Dette fås kjøpt på apoteket. NB! Dette er sterke saker og du er helt nødt til å bruke handsker og vernebriller når du holder på med dette. Husk å sette på korken hver gang du har bleket, fordi hydrogenperoksiden mister effekt om korken er av over tid.
Bruker en pensel til å føre på virkemiddelet.
Husk å smøre inni skallen også. Dette fordi den lettere blir gjennombleket på denne måten. Jeg smører på blekemiddelet over 1-2 døgn. Når du mener du har hatt på nok, er det viktig at skallen får lufta seg og tørket. Det er oftest nå skallen virkelig blir hvit! Mange skyller også av skallen i kaldt vann når den har fått nok hydrogenperoksid.

I neste del får dere se resultatet av blekingen!

No comments: