Tuesday, December 20, 2011

Lokking av rev



Med skareføre og kaldt er det gode forhold for lokking av rev. Jeg har ikke lokket rev siden i vinter og jeg var derfor veldig spent på om det var noe rev å se.Jeg dr rett opp til et område der jeg har skutt mye rev tidligere.
 Her var det mye spor å se og satte meg strategisk til med et stort skogområdet foran meg. Vinden kom fra nord, dvs fra min venstre side. Når en lokker rev med hareskrik skal man alltid ha vinden i ryggen eller siden, slik at man kontrollerer sin vindgate. Reven vil da prøve å få vinden av det som har tatt den skrikende haren. Skyt den før den kommer så langt.

Da jeg har lokket i 2 minutter kommer skjærene. Dette liker jeg fordi det varsler reven om at det er klar bane dvs at den skjønner at det ikke er folk i nærheten. Den vil uansett sjekke hva slags dyr/fugl som har tatt det.
Med ett får jeg se en rev som kommer løpende med vinden fra nord mot sør ca 150 meter fra meg. Den stopper flere ganger og ser mot meg, men ser meg ikke. Jeg prøver å få inn et skudd på den, men den stopper slik til at jeg ikke tar sjansen. Deretter forsvinner den...

Det var det tenkte jeg. Jeg fortsetter å lokke, men ser ingenting til reven. Det går ca 10 minutter, så dukker plutselig reven opp ca 60 meter fra meg, litt lenger sør. Vinden er på min side og jeg setter i et bjeff i det reven skal til å passere en glenne. 22-250'en setter en stopper for dens videre ferd..

Fløyta jeg brukte idag, var en open reed fløyte, av typen "Red River bandit". Den kan du kjøpe bla. her http://storfangst.no/index.php?nr=90&case=4&id=63&idkategori=88&startrow=

Dagens tips: Denne historien forteller bla. om hvor viktig det er å sitte stille med god kamo. Reven har sikkert sittet inne i granholtet og sett mot meg etter den ble vekke, og ventet på klar bane. Jeg bruker Jahti jakt's vinterkamodress, Swedteam ansiktsmaske og swedteam handsker. Beveg deg minst mulig og vær årvåken, selv når du lokker.

No comments: