Monday, April 19, 2010

Vellykket kveld

Her svømmer beveren som Sondre skjøt. Ikke lenge før det smeller her...
Sondre med sin bever. Vekta var beskjedne 6,5 kg.
Meg og beveren. Veide akkurat det samme som Sondre sin.

Hunnbever på ca 16 kg. Det ble kveldens siste.

Da var en actionfylt kveld unnagjort! Med vindstille og klar himmel, var det lov å være optimist. Etter en lengre inspeksjonsrunde fra bil, fant vi et sted vi ønsket å prøve. Da vi kom nesten frem til det aktuelle stedet, er det allerede en bever ute og plasker. Vi velger en omvei, men beveren har det travelt og har planer om å hogge et eller annet sted i elva.

Ny slagplan legges og vi drar over et jorde for å se etter beveren som svømte avsted. Etter litt speiding ser vi en bever komme rett mot oss. Nå skjer det kjapt: - En anen bever sitter plutselig på land, ca 80 meter fra meg. Denne må ha kommet nedenifra, ellers hadde jeg sett den. Jeg ligger allerede nede og har tofoten oppspent. Retikkelet finner beveren og en 35 grains V-max treffer beveren, som blir liggende.

Like etter kommer en ny bever. Jeg ser bort på Sondre som ligger 20-30 meter lengre bort på jordekanten. Etter tegnspråket hans å dømme, så er det 2 bevere til. Den ene kommer plutselig forbi meg og har retning mot der den siste datt. Den går på land og da smeller det kontant fra Sondre. Bever nr. 2 er et faktum! Det er fortsatt minst en bever ute i den store kulpen. Det kommer imidlertid ikke flere bevere til syne. Vi er jo selvsagt storfornøyd med det resultatet! Vi prøver en ny plass helt i skumringa og jammen dukker det ikke opp en bever. Jeg feller denne, som veier ca 16 kg.

Om været holder seg, så kommer det en kar fra Jaktradioen.net/radio Sotra på besøk til helga og skal lage radioreportasje om beverjakta våres.

No comments: