Sunday, November 20, 2011

Actionfylt dag med harefall


Denne dagen er vi rimelig mange jegere ute og jakter, samt 3 hunder. Først får Thor sin beagle "Viggo" los på en hare, som turer fint i terrenget. Haren har nå blitt kritt-kvit og er svært lett å se i det snøløse landskapet. Thor feller haren med sin kombi og dagen starter svært så bra.

Det har iløpet av natten blitt et lite frostlag, som antagelig har ødelagt lukten fra natten. Det tar derfor litt tid før de andre bikkjene finner dyr. Min hund støter på harefot og får ut en hare. Denne får bikkja tap på rimelig raskt, men kommer på rådyr da den er på tapet. Det blir en brukbar rådyrlos som turer fint og holder som turer rundt en jeger. Han ser også at det er 2 dyr i losen - sannsynligvis
 Idet jeg kaller på ene jegeren på radioen, kommer en rev mot meg og stopper på 10 meter. Den har tydeligvis hørt at jeg har brukt radioen - Vanvittig uflaks! Jeg holder nå både børse og jaktradio og venter på at reven - som står gjemt bak et tre, skal gjøre neste trekk. For å toppe uflaksen, kjenner jeg et vindtrekk i ryggen. Reven kaster seg tilbake der den kom ifra med et byks. Jeg slenger et skudd etter den, men ser ingen skuddreaksjon.

Resten av dagen, jager alle 3 bikkjene på disse rådyrene. Vi prøver å roe oss med rådyrskyting på dette terrenget og vi tar istedet et bål. Det er slik en bra jaktdag skal avsluttes....

No comments: