Tuesday, November 08, 2011

Ammunisjon til rådyr

De siste årene har rådyrjakt vært den jakta jeg har vært mest aktiv på. Det er viktig med godt utstyr på all jakt og rådyr er nokså store dyr som krever litt kraftig ammunisjon. Har gjort meg endel erfaringer angående patroner. Jeg bruker en kombi i kaliber 12/76 - 222 Remington.

De siste årene har jeg brukt Remington's Wingmaster HD str 2 i kaliber 12/76. Dessverre er denne ammoen gått ut av salg. Den har slått alt av ammo jeg har brukt tilnå. Kommer du over slik ammo, er det bare å kjøpe. Knall og fall på det aller meste! Denne patronen skyter veldig trangt og det er nok sikkert mye av hemmeligheten til patronens effektivitet.

Nå som denne patronen går ut, så må jeg finne meg en ny patron. Jeg har sett meg ut Fiocchi Tundra i 12/76 som min neste patron. Jeg kommer tilbake med mer info om denne når jeg har testet den.

Tips: Rådyr bør ikke skytes på særlig lengre hold enn 25 meter. Tren derfor på avstandsbedømmelse. Tren også på mål i flukt. Med et godt tilpasset våpen du skyter godt med, samt god ammunisjon er ei hagle et voldsomt godt rådyrvåpen.

Av rifleammunisjon i 222, er jeg fristet til å si at det meste fabrikkladde er heilt ubrukelig på rådyr. Grunnen til dette er at de ofte er ladet med for lette kuler som ødelegger enormt. Alt under 60 grns kuler betyr blodslått kjøtt automatisk, det er mine erfaringer. Det meste avfabrikkladd ammo, har 55 grn og lettere. Dette er uansett fin ammo for rev og lignende.
Jeg lader selv ammo og har i mange år brukt Nosler patrition 60 grn, med svært godt hell. Kula samler bra og gir et veldig pent slakt. Plasser kula gjerne rett bak bogen på dyret om du kan. Skudd gjennom store bein gir ofte store skader uansett hva slags ammo og kaliber du måtte benytte deg av. Husk! Velg de beste og mest solide kulene som finnes! Slik som Nosler PT, Trophy bonded, Oryx....

I år har jeg derimot ladet en lettere, men svært solid 50 grn tsx. Denne kula holder godt isammen og skal forhåpentligvis gi fine slakt. Det har den iallefall gjort i alle andre kaliber jeg har skutt den i. Tsx kule er av kobber, og kobber er letteren enn bly. I praksis betyr dette at ei 50 grn tsx er like lang eller lengre enn ei 60 grn nosler blykule. Man velger altså ei kule som er lettere enn det man vanligvis ville gjort om det var ei vanlig blykule. Såvidt meg bekjent, så finnes ikke denne fabrikkladd i 222 Rem.

No comments: