Monday, March 13, 2006

Fluebinding for nybegynnere

Alle som har bundet fluer i noen år vet at det er vanskelig til å begynne med. vi trenger rett og slett endel hjelp i den forbindelse. for å bnde skikkelige fluer er det en del grunnleggende teknikker som er greie å kunne.
mange ferskinger sender meg mail og lurer på hva de skal kjøpe osv. her vil jeg lage en liten artikkel som alle nybegynnere som skal binde laks og sjøørretfluer kan ha nytte av.

UTSTYR:

Det er ikke så mye utstyr/verktøy man trenger for å binde laksefluer. Det første man trenger er ei stikke. dette er det som fester/holder kroken fast mens du binder. denne festes enten til bordet eller er festet til en pidestall som du kan sette på bordet. er du en som bare har lyst til å se om fluebinding er en hobby for deg anbefaler jeg deg å kjøpe ei helt rimelig stikke. disse fås ned i et par hundre kroner. har du lært endel om binding og fått teften på at dette vil du fortsette med, vil jeg på det sterkeste anbefale ei stikke som holder. disse koster gjerne noen tusen men det er det absloutt verdt.

en trådholder må du også ha. her legges trådrullen inni og tråden går igjennom røre og ut slik at du kan starte å binde. det er min absolutte anbefaling at du kjøper en trådholder som har såkalt keramisk rør. dette fordi den ikke sliter på tråden. en billig men vitkig investering. en bra keramisk trådholder koster rundt 200 kroner. et par praktiske tips : ikke kjøp dill dall som skal letteregjøre entring av tråden i røret. gjør følgende: før tråden inn i røret så langt du ønsker eller klarer. sug heretter i andre enden av røret og vips så er tråden oppe. for at ikke trådholderen skal gå tregt er det lurt å olje den. jeg drar holderen over nesen når jeg har tatt av rullen. her finnes naturlig fett i kanten av nesa. et par lure triks som er greie å ha i baklomma.

saks er også viktig. du må regne med å bytte dem ut ganske ofte. det er rett og slett en forbruks vare du må regne med å legge noen kroner i. en bra saks koster rundt 200 kroner. vær nøye med at den er spiss i typpen og at den kutter jevnt hele veien. kjøp gjerne de saksene som har "hakk" innerst, for kutting av tinsel etc. så slipper du å skjemme ut saksen før tiden.

egentlig er dette alt du trenger. allikevel er det endel andre ting som er greit å ha. borrelås er genial til å børste ut dubbing av fluekroppen slik at du oppnår mer liv i fluene. ta dem av gamle snøjogger, jakker etc. fest den derettet med lim på et gammalt visa kort. her har du en førsteklasses børste som holder i mange år. dubbingnål er også svært grei å ha. med denne kan du påføre lim eller lakk på fluehodet. i andre enden er det ofte også hulket ut slik at den kan brukes til å utføre halvstikk som avslutning til fluene. hackelklemme brukes av mange. selv bruker jeg svært sjeldent verktøy men heller hendene ettersom det mange ganger er praktisk. dubbing spinner kan være grei å ha for å spinne ulike materiale. dette kan du enkelt lage selv med hackelklemma som er et mye billigere verktøy.

nål til tuber er du nødt til å ha for å binde tubefluer. det finnes en haug med måter å gjøre dette på. avklipte kroker stoppenåler og spesial nåler som koster en formue.
ganske nylig oppdaget jeg at de samme nålene som selges i fluefiskebutikker faktisk selges i hobbyforretning. da i en annen farge og annen pris. i fiskebutikk koster disse 85 kr, mens de koster 6 kr i hobbyforretninger. disse er koniske/taperte slik at nesten ethvert system passer. kommer til og med i 3 størrelser. generellt er det mye for en binder å sjekke ut her.

2. MATERIELL

her finnes det mildt sagt en jungel. det finnes heller ingen fasit på hva som er riktig og du kan bruke nær sagt hva som helst. trenden idag er den at det er syntet material som brukes stadig mer av. du bør ha:

halemateriell: ofte syntet. anbefaler fluoro fibre. meget bra material som ikke trekker vann og kommer i bla. fluoreserende farger. dette svømmer også meget bra. pass på å taper halen med saksen. selges i de fleste seriøse forhandlere og nettbutikker.

rib/metalltråder: her kan du bruke hva du vil. det finnes mye her på hobby forretninger. ovale tråder er det som det brukes mest av idag. du trenger egentlig bare gull og sølv farge. kjøp gjerne 2 tykkelser, en til små og en til store fluer.

kroppsmateriell/butt: finnes utrolig mye rart her. før var det vanlig å bruke floss på hele fluen. idag brukes dette lite. det er såkalte braids som har slått igjennom. vanlig flat tinsel begynner s smått de fleste å skjønne at ikke er noen vits i å bruke lenger. dette er vanskelig å få pent og tåler mye mindre enn de moderne materialene. det hotteste er flatbraid fra lagartun. dette anbefaler jeg alle å bruke. det er lett å jobbe med og holder svært bra. absolutt noe for nybegynneren! velg ut noen farger du synes at du trenger
også dubbing blir mye brukt. jeg veksler ofte mellom hel dubbing kropp og oppdelt dubbing og flatbraid kropp, der dubbing er fremst. dubbing vrir man på tråden, imotsetning til før der folk enten spant det i løkke eller bruker voks. hold deg unna voksen ettersom dette smelter fort i sommervarmen. anbefalte dubbinger: salmo supreme,ice dub og firestar. du bør ha noen farger her, men holde deg til det som er "fargen" i din elv. sort er generell det fargen det går mest av, av de fleste materiale.

3: vingemateriell: her finnes det mye rart å velge i. jeg pleier å si til folk at de bør tenke på å velge materiell uti fra hvilken strømhastighet de kommer til å fiske i. sterk strøm = stivt materiell, svakere strøm = mykt materiell. jeg bruker kun tempelhund til mine krokfluer og tuber som bruker i svak strøm. bucktail brukes ofte til sterkere strøm, men også geit er aktuell. sort er den fargen du trenger desidert mest av. også gul,blå,orange og grønn er farger som er mye brukte. hør med mer erfarne fiskere hva slags farge som virker i den elven du skal fiske i før, du handler inn materiale. tempelhund bygger lite på krokstammen. det er lettere for deg som nybegynner å få et pent hode med dette. rev er billigere, men bygger noe mer. allikevel er kanskje dette materialet de fleste nybegynnere startet med. også jeg har hatt mine revehårs epoker. dess mer hår du har jo større vil hodet bli. det er ofte mye dritt i hårbuntene eller underull og som det også heter. dra hår biten du har tenkt å binde inn, igjennom en borrelåsbit. da fjerner du disse.

4. fjær: til kroppshackel vil jeg anbefale å satse på kvalitet. en kvalitets fjær skiller man fra ei billigfjær ved lengden og tykkelsen på stammen som også har flere fibre enn vanlig japansk nakke. dette er enklere å jobbe med og fluene blir mye penere og enda sterkere. leverandører av kvalitetsfjær er bla. Metz, Whiting etc. jeg vil ved en senere anleding skrive mer om bindeteknikk og forklare mitt materialvalg bedre.
til fronthackel anbefaler jeg heller å bruke billige fjær. de gir mye mer liv og fås i mange forskjellige farger. her kan du også stikke innom din lokale hobbyforretning og fråtse i godsaker.

5. tråd: vær nøye her! det finnes alt for mange som driter seg loddrett ut her på dette punktet. fluen blir sterke ved tynn tråd. tenk wire prinsippet, mange små tråder er sterke enn noen få tykke. det er mye lettere for en nybegynner å få pene fluer med tynn tråd, og da sikter jeg helst til hodet. ved tykk tråd blir hodet fort stort og ikke så pen. du bør ikke velge tykkere tråd enn 10/0. selv bruker jeg bare 12/0 bennecchi som jeg mener er den beste allround tråden på markedet!

6. Avslutning: Det ble før brukt et verktøy som kalles for whip finish. dette har jeg aldri sett helt poenget i. og dette er meget inviklet for en nybegynner. på moderne laksefluer bruker vi idag lim og da trengs det ingen knuter. for sikkerhets skyld slår jeg et helvstikk, egentlig mest for at det er enklere å kutte av tråden jevnt. lakk er et middel som ikke hører hjemme i fluebindingen etter min mening. det tåler lite og tar lang tid å herde. jeg bruker idag lim fra locktite, den modellen som heter 406. dette limer både plasttuber og hoder svært effektivt. desverre koster det litt, men du har det til gjengjeld mye lengre. oppbevar det i kjøleskapet hver natt. vær nøye med at det ikke ligger lim igjen mellom korken og tuten slik at korken limes fast. ironisk er det plast det er beregnet på dette limet, så vær forsiktig. ta svært lite på dubbingnålen når du påfører limet. det trekker enormt godt inn i vingen og det er lett å ødelegge en fin flue akkurat her. ta heller lit tom gangen og heller flere ganger.

så vil jeg til slutt ønske alle dere nybegynnere lykke til med bindingen deres. vær ikke redd for å komme med tillegs spørsmål til denne artikkelen.

No comments: